М.Коцюбинський. Харитя.

Урок читання

4 клас

Тема. М.Коцюбинський. Харитя.

Мета. Удосконалювати навички виразного читання; розвивати вміння орієнтуватися у структурі оповідання, придумувати заголовки, розвивати навички елементарного аналізу художнього твору, давати характеристику дійовим особам твору, збагачувати словниковий запас, розвивати мовлення; виховувати почуття любові до матері.

Хід уроку

I.Організація класу до роботи.

-Діти, у нас сьогодні на уроці присутні гості.Поверніться до них,посміхніться,привітайте їх сердечно і щиро.

А тепер сідайте,будь ласка. Хай сьогоднішній урок вам всім принесе задоволення від дуже потрібної роботи. Адже ми продовжимо працювати над оповіданням М.Коцюбинського “Харитя”, будемо інтонувати, читати в особах, працювати в парах, групах, брати інтерв’ю, складати сенкани.

II.Виявлення емоційного настрою дітей.

– А настрій у вас як?

– Ось так! (показ малюнків)

– І я такої думки теж. Отож до праці?

– Авжеж!

III.Розширення читацького досвіду.

– Я попрошу вас презентувати книгу, яку ви читали вдома у вільний час.

(Учень презентує свою книгу).

– Дякую. Я теж рекомендую вам прочитати цю книгу.

(Швидкісне читання. За 30с. перевіряється техніка читання нового тексту).

-У багатьох на партах я бачу пелюсточки з назвами творів, що ви прочитали. Отже, на перерві ваші чарівні квіточки (вказати на стенд) стануть ще пишнішими.

– Молодці,діти. Читайте і читайте. Адже, хто багато читає, той багато знає.

IV.Мовна розминка.

1.Вправа “Водолаз”.

2.Робота над скоромовкою.

Троянди тендітна краса,в пелюстках тремтлива роса.

3.Інтонаційний етюд.

“Доброго дня”(Я загрожую,дивуюсь,радію,запитую,стверджую).

– А тепер скажіть ці слова відповідно до вашого емоційного настрою.

                    Доброго дня, сьогодні,щодня.

                    Хай не псується годинник на вежі,

                    Хай буде все на землі, як належить:

                    Сонце – як сонце, літо – як літо,

                    Дощик – як дощик, діти – як діти.

                    Кожному дому щастя бажаю,

                    Хай усміхаються діти щодня

                    Доброго дня!

– Посміхніться. Бачу,що ротики в усіх стали слухняними і готовими до роботи.

– Але зараз “мозкова атака”.

V.Повторення вивченого матеріалу.Актуалізація опорних знань учнів.

1.Перевірка домашнього завдання.

– Перевіряю зміст прочитаного за тестами. Відкрили зошити, записуємо відповіді лише буквою.

(Діти працюють за тестами. Тести у додатку).

– Закінчили роботу.

Взаємоперевірка.

– У кого все правильно – червоний кружечок,одна помилка – синій, дві – жовтий.

– Які слова з тексту найбільше відповідають цьому малюнку?

– А цьому?

– Так, це опис ниви.А опис ниви треба було вивчити напам’ять.

(2-3 учні читають опис напам’ять).

2.Підсумок перевірки.

– Молодці,ви вдома добре попрацювали і засвоїли зміст I i II частин оповідання М.Коцюбинського “Харитя”.

VI.Мотивація навчальної діяльності.

– А зараз продовжуємо вивчати оповідання.Ви дізнаєтесь,що трапилось з дівчинкою,чи те,що ви передбачали на попередньому уроці.

VII.Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

1.Словникова робота.

Інколи запідпадьомкає перепелиця.

Скам’яніла на місці.

Лице пополотніло.

2.Первинне ознайомлення з текстом.

– А зараз ви прослухаєте III i IV частини оповідання “Харитя”. Слідкуйте пальчиком,щоб я бачила, чи встигаєте ви за мною. Відкрийте свої читанки і “папки художників”, слідкуючи, викладіть кольорову гаму сприйняття тексту.

(Слухання III,IV частини у магнітоф. запис.)

– Чи справдились ваші передбачення?

– Чому Харитя пішла жати жито?

– Покладіть червоні кружечки ті, хто встигав слідкувати за мною, сині – хто не встигав.

– У ваших “папках художників” наявні і темні,і яскраві кольори.

– Що означає темний колір? Що символізують яскраві?

VIII.Повторне читання тексту учнями і робота над текстом.

1. Читання у режимі “як бджілки”.

2. ”Земля – небо”.

3. ”Блискавка”.

Фізхвилинка.

          – Встали.Закрили очі.Зімкнули долоньки і зробили пуп’янок квітки. Ви – чарівна маленька квіточка.Яким чудовим ароматом наповнився клас!

          Вранці, коли сходить сонце,пелюстки квітки повільно починають розкриватися. Квітка розпустилася і дивиться на сонце, лише її пелюстки злегка колишуться від легкого вітерця.

          Ввечері, коли на землі починає сутеніти, квітка повільно закриває пелюстки і засинає.

          А ви прокинулись.

Вправи для очей.

“Маятник”, ”Квадрат”, ”По діагоналі”.

4.Робота в парах.

– Ставимо один одному питання по тексту і даємо відповідь.

– Оцініть один одного кольоровими кружечками.

5.Диференційоване завдання.

– А зараз завдання за вибором.Покладіть сигнальні картки,хто яке завдання обрав і працюємо.

1.Читати в особах.                     1.Читати уривок,що найбільше відповідає

                                                   малюнкові в підручнику.

2.Знайти уривок,що треба           2.Вибрати уривок для читання,що найбіль-

  читати з радістю,сумом. ше сподобався.

6.Перевірка диференційованого завдання.Оцінювання кружечками даного виду роботи.

7.Робота в групах.

Складання заголовків.

– Зараз попрацюємо в групах.

– На попередньому уроці ми складали заголовки до I i II ч., а зараз — до III i IV частин.

Перша група – експерти.

Друга група – заголовок до III частини.

Третя група – до IV частини.

(Розійшлись,порадились…сіли за парти).

– Чи переконали експертів ваші пропозиції щодо заголовків?

(Експерти оцінюють відповіді груп).

– Самооцініть свою роботу в групах.

– Я бачу, що ви прониклися змістом III, IV частин і зрозуміли головне.

8.Узагальнююча бесіда.

– Тож як ставилася маленька Харитя до своєї мами?

– Якою перед вами постала Харитя?

9.Елементи рольової гри “Інтерв’ю”.

– Якби ви були кореспондентом, яке питання поставили б Хариті?

10.Складання сенканів.

(Вчитель нагадує учням побудову сенканів).

Оцінювання. (За кількістю червоних,синіх та жовтих кружечків).

IX.Домашнє завдання.

Читати III i IV частини оповідання “Харитя”. За вибором:переказувати від першої особи,словесне малювання.

X.Підсумок уроку.

– Настрій у вас як? (Діти показують малюнки).

– Дякую за урок.

– Видно,що для своїх сердець ви взяли багато. Інакше не може бути,адже ви всі люблячі донечки і синочки. І слово мама для вас – “…великеє,найкращеє слово”.

                    Зараз продзвенить дзвінок

                    Наш закінчився урок.

  ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

  М. КОЦЮБИНСЬКИЙ. “ХАРИТЯ”.

1. Скільки тижнів минуло, як помер батько Хариті?

  а) п’ять;

  б) сім;

  в) шість;

2. Якою перед вами постає Харитя?

  а) руде дівчатко шести років;

  б) русява дівчинка восьми років;

  в) чорнява дівчинка десяти років?

 3. Що робила Харитя, коли ви вперше зустрілися з нею?

  а) заносила в хату відро, до половини наповнене водою;

  б) чистила картоплю;

  в) розтоплювала в печі.

4. Що готувала Харитя?

  а) сніданок;

  б) обід;

  в) вечерю;

5. Чому так хвилювалась Харитина мама, що злягла саме тепер?

          а) хліб стоїть у полі невижатий, осипається;

          б) невикопана картопля;

          в) неполатана стріха;

6. Що сказала Харитя мамі, коли йшла з дому?

  а) що йде жати жито;

            б) що піде на вулицю до дівчат побавитися;

          в) що йде збирати городину.

7. Як почувала себе Харитя на ниві?

           а) і добре, і страшно;

          б) і весело, і лячно.

  ПОБУДОВА СЕНКАНУ

                    Перший рядок – 1 слово, тема, іменник

                    Другий рядок – 2 слова, опис, прикметник + прикметник

                    Третій рядок – 3 слова, дія, обов’язково дієслово

                    Четвертий рядок – 4 слова, фраза, ставлення до теми

                    П’ятий рядок – 1 слово, синонім до теми

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

*